Soproni Téma

Ingyenes közösségi hetilap  
Sopron egykor és ma…
A sörgyár épülete 1977 körül. Fotó: Soproni Múzeum – Torma József

Baross út: Északnyugati iparnegyednek hívták, több ezren dolgoztak itt

Sopron egykor és ma…

Régi fotókon nézegetjük, hogy mutatott egykor városunk, fiatal arcok képmásain igyekszünk felismerni ma már idős embereket – a nosztalgia vagy retró továbbra is hódít. Sorozatunkban mi is régvolt utcákon kalandozunk, megmutatjuk, hogyan nézett ki Sopron egykor, és miként alakul jelenlegi portréja.

Az Osztrák–Magyar Monarchia számos városához hasonlóan az ipari forradalom megkésve éreztette hatását Sopronban. Az első ipari forradalom idején – a gőzgép alkalmazásának köszönhetően – a vasúti közlekedés megindult Európában. Itthon az első vasútvonalat 1846-ban adták át Pest és Vác között, azonban másodikként Sopron következett az 1847. augusztus 20-án a Sopron–Bécsújhely közötti vasútvonallal. A változásokat a második ipari forradalom idején, jellemzően a 19–20. század fordulóján érezhették igazán. A gőzgépet követve ekkor már az elektromos áram ipari alkalmazása is jócskán megindult. Mondhatjuk: Sopronban is „összecsúszott” az első és második ipari forradalom időszaka. Ennek egyik jelentős központja volt a Baross út környéke.

Az utat 1903-ban név nélkül nyitották meg a sörgyár kérésére. A Kossuth Lajos utcát akkor Indóház utcának hívták, és egészen a Déli pályaudvarig tartott. A Kossuth Lajos utcától a sörgyárig terjedő szakasz 1909-ben kapta a Baross út elnevezést. Akkoriban már ott volt a lovassági laktanya, és külön érdekesség, hogy a háború után az első távfűtéses ház is itt épült Sopronban a hőerőmű kezdeményezéseként, a Baross út 20. alatt. Ezt mellette három hasonló követte tanácsi beruházásában. Bekerítették és parkosították a telkeket.


Fotó: Filep István

A Soproni Sörgyár 1895-ben, a közeli vasöntöde 1909-ben, a SOTEX elődje, a Haas Fülöp és Fiai Rt. szintén abban az évben, márciusban kezdte termelését. 1934-ben az Ágfalvi úton alapították a fésűsfonalgyárat szintén külföldi tőkével. A kezdeti néhány tíz, majd a háború előtti néhány száz fővel ellentétben az elkövetkező évtizedekben már ezer feletti létszámban foglalkoztatták a munkásokat a vállalatok. A SOTEX már 1948-ban ezer fő feletti létszámot regisztrált. A szocializmusban további vállalatok indultak: ÉPFA (SOFA), AFIT. Ekkor volt igazán szembetűnő az iparosodás. Volt olyan időszak, amikor a Baross út körüli üzemek – amit északnyugati iparnegyednek hívtak – nagyjából 8500 dolgozót foglalkoztattak. A délkeleti iparnegyednek – tűgyár, selyemipar stb. – mintegy 4500 dolgozója volt. Sopron akkori lélekszámához viszonyítva kijelenthetjük, hogy szinte nem volt család, amelynek a megélhetéséhez a biztonságot ne az itt dolgozó egyik családtag adta volna. A reggel hatórai kezdés előtt tömegek indultak meg gyalogszerrel a Jereván-lakótelep felől. Munkásjáratokkal szervezték meg az időben érkezést. Akkor az üzem és azon keresztül a szakszervezet biztosította a kikapcsolódás vagy a sportolás számos lehetőségét, de szervezték a „kötelező” ünnepeket is. Ennek furcsa, vidám és kedves megnyilvánulásai is voltak, például a fúvószenekar köszöntötte az üzem kapujában a nőnapon munkába érkező hölgyalkalmazottakat.

Tekintse meg kvízünket!

Kapcsolódó cikkek

Sopron egykor és ma…

Sopron egykor és ma…

2025. 06. 11. | Bolodár Zoltán

Régi fotókon nézegetjük, hogy mutatott egykor városunk, fiatal arcok képmásain igyekszünk felismerni ma már idős embereket – a nosztalgia vagy retró t...