Soproni Téma

Ingyenes közösségi hetilap  
Sopron egykor és ma…
Fotó: Ismeretlen, Soproni Múzeum

Az egykori Szabadság körutat 1965 és 1967 között szélesítették ki

Sopron egykor és ma…

Régi fotókon nézegetjük, hogy mutatott egykor városunk, fiatal arcok képmásain igyekszünk felismerni ma már idős embereket – a nosztalgia vagy retró továbbra is hódít. Sorozatunkban mi is régvolt utcákon kalandozunk, megmutatjuk, hogyan nézett ki Sopron egykor, és miként alakul jelenlegi portréja.

Az 1960-as évek végén több gyorsaságimotor- és Formula V autóversenyt rendeztek Sopronban, amelyek több tízezer nézőt vonzottak. Arról kevésbé szoktunk beszélni, hogy a megmérettetés a Lövér körút – akkor Szabadság körút – megváltozott, új útvonalán zajlott. Az átalakítás az 1960-as években nem csupán egy infrastrukturális projekt volt, hanem a város fejlődésének szimbólumaként tekintettek az akkor zajló rekonstrukcióra. A modern, széles út korszerű világítást is kapott, viszont kiépítésekor még senki sem gondolta, hogy ez jelentheti majd a népszerű esemény folytatásának egyik akadályát.

A szakszervezeti üdültetés követelményeinek megfelelően szükségessé vált az infrastruktúra fejlesztése. Szállodaépítés mellett (Fenyves Szálló) a városvezetés döntést hozott a Szabadság körút fejlesztéséről. Az utat kiszélesítettek 8,4 méteresre, és aszfaltozott gyalogjárdát alakítottak ki, helyenként mindkettő oldalon. Korábban a rossz, göröngyös gyalogút helyett az autóutat használták a gyalogosok is, ami veszélyes volt. Az útépítés 1965-ben kezdődött és 1967-ben zárult. Átadó ünnepségére, 1967. augusztus 20-ára az országos motorkerékpár gyorsasági bajnokság IV. futamát hirdették meg. A Lövér körút nyomvonala két helyen is jelentősen változott. Az Erzsébet-kert utáni szakaszon, a Hársfa sor környékén felszámolták a veszélyes kettős kanyart. Ekkor szűnt meg a legendás Körpad, ahol a sétálók egy fa körül tudtak megpihenni. A másik jelentős változást az egykori Citadellát megkerülő, a háború előtt kiépített Egeredi út körútba való bevonása jelentette. Egészen addig a Citadella előtt fordult a József Attila utca felé a körút. Az itt felhagyott szakaszt a Vas Gereben utcához csatolták, míg a korábban említett Hársfa sor és a Cseresznye sor közötti megmaradt szakasz a Felsőlövér út részévé vált.


Az út domborzata és a vonalvezetése ma is olyan érzést kelt az vezetőben, mintha autóversenyre tervezték volna a Lövér körutat. Az 1969-ben elkészült korszerű közvilágítás volt az egyik indoka a versenyek felfüggesztésének, mivel a lámpaoszlopok nagyon közel kerültek az út széléhez, valamint a Rákóczi csarnok (Lövér körút 1.) előtti veszélyes kanyart kellett volna megszüntetni. Azonban ezekre már nem került sor, így elmaradt a versenyek folytatása.

Tekintse meg kvízünket!

Kapcsolódó cikkek

Sopron egykor és ma…

Sopron egykor és ma…

2025. 03. 19. | Bolodár Zoltán

Régi fotókon nézegetjük, hogy mutatott egykor városunk, fiatal arcok képmásain igyekszünk felismerni ma már idős embereket – a nosztalgia vagy retró t...