Sopron egykor és ma…
2025. 03. 19. | Bolodár ZoltánRégi fotókon nézegetjük, hogy mutatott egykor városunk, fiatal arcok képmásain igyekszünk felismerni ma már idős embereket – a nosztalgia vagy retró t...
Régi fotókon nézegetjük, hogy mutatott egykor városunk, fiatal arcok képmásain igyekszünk felismerni ma már idős embereket – a nosztalgia vagy retró továbbra is hódít. Sorozatunkban mi is régvolt utcákon kalandozunk, megmutatjuk, hogyan nézett ki Sopron egykor, és miként alakul jelenlegi portréja.
Az 1960-as évek végén több gyorsaságimotor- és Formula V autóversenyt rendeztek Sopronban, amelyek több tízezer nézőt vonzottak. Arról kevésbé szoktunk beszélni, hogy a megmérettetés a Lövér körút – akkor Szabadság körút – megváltozott, új útvonalán zajlott. Az átalakítás az 1960-as években nem csupán egy infrastrukturális projekt volt, hanem a város fejlődésének szimbólumaként tekintettek az akkor zajló rekonstrukcióra. A modern, széles út korszerű világítást is kapott, viszont kiépítésekor még senki sem gondolta, hogy ez jelentheti majd a népszerű esemény folytatásának egyik akadályát.
A szakszervezeti üdültetés követelményeinek megfelelően szükségessé vált az infrastruktúra fejlesztése. Szállodaépítés mellett (Fenyves Szálló) a városvezetés döntést hozott a Szabadság körút fejlesztéséről. Az utat kiszélesítettek 8,4 méteresre, és aszfaltozott gyalogjárdát alakítottak ki, helyenként mindkettő oldalon. Korábban a rossz, göröngyös gyalogút helyett az autóutat használták a gyalogosok is, ami veszélyes volt. Az útépítés 1965-ben kezdődött és 1967-ben zárult. Átadó ünnepségére, 1967. augusztus 20-ára az országos motorkerékpár gyorsasági bajnokság IV. futamát hirdették meg. A Lövér körút nyomvonala két helyen is jelentősen változott. Az Erzsébet-kert utáni szakaszon, a Hársfa sor környékén felszámolták a veszélyes kettős kanyart. Ekkor szűnt meg a legendás Körpad, ahol a sétálók egy fa körül tudtak megpihenni. A másik jelentős változást az egykori Citadellát megkerülő, a háború előtt kiépített Egeredi út körútba való bevonása jelentette. Egészen addig a Citadella előtt fordult a József Attila utca felé a körút. Az itt felhagyott szakaszt a Vas Gereben utcához csatolták, míg a korábban említett Hársfa sor és a Cseresznye sor közötti megmaradt szakasz a Felsőlövér út részévé vált.
Az út domborzata és a vonalvezetése ma is olyan érzést kelt az vezetőben, mintha autóversenyre tervezték volna a Lövér körutat. Az 1969-ben elkészült korszerű közvilágítás volt az egyik indoka a versenyek felfüggesztésének, mivel a lámpaoszlopok nagyon közel kerültek az út széléhez, valamint a Rákóczi csarnok (Lövér körút 1.) előtti veszélyes kanyart kellett volna megszüntetni. Azonban ezekre már nem került sor, így elmaradt a versenyek folytatása.
Régi fotókon nézegetjük, hogy mutatott egykor városunk, fiatal arcok képmásain igyekszünk felismerni ma már idős embereket – a nosztalgia vagy retró t...