„Soproninak lenni kiváltság”
2025. 04. 16. | Köves AndreaSajátos varázs, izgalmas történelem, mesélő műemléki házak, üde erdei környezet: csak néhány azok közül a jellemzők közül, amelyek Sopront idézhetik....
Mi az a digitális írástudás, és mire jó a mesterséges intelligencia? Mit tehet a szülő, hogy biztonságban tudja a gyermekét a világhálón? Hogyan ismerjük fel, ha álhírekkel bombáznak? Aktuális és fontos kérdések. Új sorozatunkban ezeknek járunk utána…
(2.) Egy átlagos kamasz napi több mint 4 órát tölt csak a közösségimédia-felületeken – áll egy 2021 őszén publikált amerikai felmérésben. Nehogy azt gondoljuk, hogy hazánkban más a helyzet: a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság és a Médiatanács médiapiaci jelentése szerint a magyar fiatalok hétköznap 6–7, hétvégén 10–12 órát neteznek, és jórészt a közösségi oldalakon lógnak. Mit tehetünk szülőként azért, hogy megvédjük gyermekeinket az online veszélyektől?
– Az első és legfontosabb a nyílt, bizalmi kommunikáció a gyermekekkel – kezdte Szigeti-Kovács Eszter, a Logiscool Sopron iskolavezetője. – Nem arról van szó, hogy a szülőnek egyszer kell egy „felvilágosító előadást” tartaniuk, hanem arról, hogy folyamatosan legyen téma otthon az internetezés, az online kommunikáció! Beszéljünk arról, hogy milyen veszélyek fenyegetik őket, mutassunk példát visszaélésekre, és mondjuk el azt is, hogy ezeket hogyan lehetett volna megelőzni!
Lényeges, hogy a gyerekek biztonságos jelszavakat használjanak. A szülők mindenképp mondják el, hogy a saját születési dátumok vagy a család háziállatának a neve nem megfelelő jelszó! A közösségi médiahasználatot kisgyermekek esetén mindenképp felügyelje a szülő, de természetesen úgy, hogy tiszteletben tartja a privát szféráját. A bizalom kulcsfontosságú, hogy merjenek a fiatalok kérdezni, szükség esetén segítséget kérni.
– A számítógép-kezelői tudás ma már elengedhetetlen – folytatta Szigeti-Kovács Eszter. – Nemcsak az internetezésről beszélek, hanem, hogy megismerjenek alapvető szövegszerkesztő, táblázatkezelő, képszerkesztő programokat a fiatalok. A programozás tanulása például tapasztalataink szerint segít növelni a fókuszálási időt, a koncentrációt, javítja a problémamegoldási készséget és a logiscoolos szülők visszajelzései alapján a matek- és a digitáliskultúra-jegyeket is.
(Folytatjuk.)
Sajátos varázs, izgalmas történelem, mesélő műemléki házak, üde erdei környezet: csak néhány azok közül a jellemzők közül, amelyek Sopront idézhetik....
Verseket öltött magára a Lenck-villa kerítése, a kórház gyermekosztályán költeményeket hallhattak a kis betegek, József Attila szobrát pedig megkoszor...