Soproni Téma

Ingyenes közösségi hetilap  
GYSEV: bővülő vasúti pálya
A 2020-tól kezdődött program keretében a GYSEV működési területén található nagyobb vasútállomások szinte mindegyikét, így a sopronit is felújította. Fotó: Filep István

Sopron és Budapest között ezután is maradnak a modern mozdonyok

GYSEV: bővülő vasúti pálya

| Munkatársunktól | Panoráma

2027-től 11 új motorvonat állhat forgalomba a Sopron–Budapest- és a Szombathely–Budapest-vasútvonalon, a beszerzéshez szükséges szerződést már tavaly aláírta a GYSEV Zrt. Nemcsak a vasúti flotta bővül a cégnél, hanem mint ismert, számos pályaszakasz üzemeltetését átveszi a MÁV-tól.

Késési biztosítás, mosdófelújítások, korszerűbb mozdonyflotta, klímagarancia – csak pár vállalás azok közül, amelyeket a közelmúltban jelentett be Lázár János. Az építési és közlekedési miniszter arról is beszélt, hogy Győr, Vas, Zala és Veszprém vármegyékben több pályaszakasz üzemeltetetését átveszi a GYSEV a MÁV-tól, valamint hogy a cég mozdonyait átviszik a keleti országrészbe is. Hogy ezekből a változásokból mit érzékelünk majd Sopronban, arról is kérdeztük Kövesdi Szilárdot.

– A soproni utasok a mozdonyok keleti „bevetéséből” semmit sem fognak érzékelni, hiszen a Sopron és Budapest között közlekedő intercityvonatokat továbbra is nagy teljesítményű, modern mozdonyok fogják vontatni – kezdte a GYSEV Zrt. vezérigazgatója. – A GYSEV Zrt. mozdonyparkját eddig is közösen használta a GYSEV Zrt., a GYSEV Cargo Zrt., de a MÁV-START Zrt.-vel kötött szerződés alapján rendszeresen közlekedtek az ország különböző régióiban. A Siemens Vectron típusú mozdonyok azért is járnak jelenleg a keleti országrészben, mert így a MÁV-START Zrt. mozdonyvezetői típusismeretet szereznek erre a járműre.

Mint megtudtuk, a vonalátvétel alapvetően nincs összefüggésben a menetrendek tervezésével, módosításával. A GYSEV mostani vonalhálózatán a jelenlegi színvonal marad, hiszen a tervek szerint ugyanaz a járműflotta szállítja majd az utasokat.

– Tavaly kötöttünk szerződést tizenegy új intercity-motorvonat megvásárlására – folytatta Kövesdi Szilárd. – Ezek a járművek 2027-től állhatnak forgalomba Sopron–Budapest és Szombathely–Budapest között a jelenlegi tervek szerint. Az új járművek a soproni utasok számára is jelentős szolgáltatásiszínvonal-emelkedést jelentenek. A távolsági közlekedésben most résztvevő, GYSEV-es intercitykocsik mindegyike rendelkezik klímával vagy légvisszahűtéses rendszerrel. Emellett a regionális forgalmakat döntően bonyolító Flirt motorvonataink is klimatizáltak. Kizárólag a szintén regionális forgalomban (pl. Kőszeg–Szombathely) résztvevő Jenbacher típusú dízel motorvonatok nem rendelkeznek légkondicionáló berendezéssel. Az új intercity-motorvonatok forgalomba állítása után tovább nő a légkondicionált járművek aránya.

Mint arról lapunkban is többször írtunk, a GYSEV a működési területén található nagyobb vasútállomások szinte mindegyikét felújította. 2020-tól kezdődött egy nagyszabású program, amelynek keretében Sopron mellett Fertőszentmiklós, Kapuvár, Répcelak, Porpác és Szentgotthárd vasútállomásai is teljes felújításon estek át. A munkálatok minden esetben kiterjedtek a vizesblokkokra is.

Tekintse meg kvízünket!

Kapcsolódó cikkek