Soproni Téma

Ingyenes közösségi hetilap  
GYSEV Zrt.: határon átívelő pálya
– Fontos lépés volt, amikor 2013-ban elkezdtük beszerezni a FLIRT svájci–magyar gyártású motorvonatokat – tudtuk meg Kövesdi Szilárd vezérigazgatótól. Ezeket a vonatokat is bemutatták a közlekedési kultúra napján a soproni állomásra látogató iskolai csoportoknak. Fotók: Filep István

A cég villamosította vasúthálózatát, az utaskiszolgáló létesítményeket modernizálta

GYSEV Zrt.: határon átívelő pálya

| Győri-Varga Nóra | Panoráma

Vannak köztük tősgyökeresek, vidéki eredetűek és külföldi tulajdonúak – ami közös bennük, hogy változatos tevékenységüket Sopronban végzik. Sorozatunkban a város legjelentősebb cégeit mutatjuk be, ezúttal a GYSEV Zrt.-t.

Sopronban nem egy olyan vállalattal találkozhatunk, amelynek története több mint száz esztendővel ezelőttre nyúlik vissza: ilyen például az Elzett, a sörgyár, de a tavaly 150. jubileumát ünneplő GYSEV Zrt. is. Az 1872-ben maga Ferenc József által aláírt engedélyokmányát a társaság ma is őrzi a Mátyás király utcai székhelyén.

A jelenleg több mint 500 kilométeres pályahálózatot üzemeltető cég életébe Ausztria a trianoni békeszerződést követően, a határok eltolódásával lépett be – akkor kezdtek el határon átnyúló forgalmat lebonyolítani. – A kezdetekkor még az áruszállítás volt a lényeg a GYSEV vonalán, később aztán egyre fontosabb lett a személyszállítás is – mondta Kövesdi Szilárd, a GYSEV Zrt. vezérigazgatója. – Komoly jelentősége van annak, hogy mikor, honnan és merre áramlanak az emberek: volt, hogy Ausztriából jöttek ide vásárolni, majd innen kezdtek ingázni. Mi a mindenkori igényeket szeretnénk kielégíteni.


A 2000-es években jelentős fejlesztések zajlottak, bővült és megújult az infrastruktúra: a társasághoz került a Sopron–Szombathely-, majd a Szombathely–Szentgotthárd-vasútvonal, 2011-ben pedig további 214 kilométernyi szakaszt vettek át a Nyugat-Dunántúlon. A GYSEV Zrt. az évek során szinte a teljes vasúthálózatát villamosította, számos utaskiszolgáló létesítményét modernizálta, digitalizálta (ma már például minden állomáson és megállóhelyen valós idejű információt kapnak az utasok a vonat érkezéséről).


A közutakon közlekedő járművek mintegy 70 százalékkal, a levegőben és a vízen közlekedők körülbelül 13–13, míg a vasút kevesebb mint 1 százalékkal felel az üvegházhatású gázkibocsátásért. Ezt kötött pályán többek között az infrastruktúra és a járművek fejlesztésével lehet elérni. – Egy fontos lépés volt, amikor 2013-ban elkezdtük beszerezni a FLIRT svájci–magyar gyártású motorvonatokat, de a 2016-ban Ausztriától vásárolt IC-kocsik lecserélésén is gondolkodunk – folytatta a vezérigazgató. – A regionális motorvonatokhoz hasonló, de kényelmesebb, hosszabb utazásra megfelelőbb, 9+4 darab ilyen járművet szeretnénk beszerezni. Ezen kívül fontos projektünk még, hogy a közeljövőben a Harka–Sopron közti vonalszakasz kapacitását kétvágányúra bővítsük. A soproni állomást modernizáltuk, és tervezzük, hogy liftekkel segítjük majd a mozgássérültek közlekedését. Szombathelyen lecseréljük a már elavult vasúti biztosítóberendezéseinket, amely azzal jár, hogy a vasúti közlekedést időszakosan korlátoznunk kell.


A GYSEV Zrt.-nél jelenleg mintegy 1800-an dolgoznak, és gondot fordítanak az utánpótlás nevelésére is: a nagycenki Széchenyi Múzeumvasút egyik célja, hogy kis munkatársait már gyerekkorban „megcsapja a mozdony füstje”. A GYSEV utasainak száma 2022-ben 6 millió 220 ezer volt, mely 4,5 százalékos növekedést mutatott a Covid sújtotta időszakhoz képest. Az idei év adatai alapján pedig még jelentősebb az utasszám-emelkedés. Teljes vonalhálózatán a cég mintegy 80 gigawatt villamos energiát használ évente: ezen költségeinek csökkentésére vezette be a GYSEV a feltételes megállási rendet május 1-től.

Tekintse meg további képeinket!

Kapcsolódó cikkek