Soproni Téma

Ingyenes közösségi hetilap  
A nagy lépés: iskolás lesz!
A soproni iskolákban nyílt napokat és foglalkozásokat tartanak a nagycsoportos óvodásoknak, ahol a gyerekek és szüleik megismerhetik a leendő tanítókat is. Felvételünk a Petőfi-iskolában készült. Fotó: Filep István

„A képernyőzést óvodáskorban korlátozni és kontrollálni kell”

A nagy lépés: iskolás lesz!

| Győri-Varga Nóra | Soproni fiatalok

Ugyan a nagycsoportosok még a játékos hétköznapjaikat élik, de gyorsan elröpül az a fél év a szeptemberi iskolakezdésig. Annak jártunk utána, mit tehet a szülő, hogy gyermeke zökkenők nélkül lépjen át az óvoda kapujából az iskolába.

Javában zajlanak az általános iskolai nyílt napok, iskola-előkészítő és ovisulis foglalkozások, áprilisban pedig jön a beiratkozás. Amikor egy kisgyermek iskolába megy, az nemcsak neki, hanem egész családjának változásokat hoz: más lesz a közösség, a napirend, az élethelyzetek. Mindenki izgalommal várja, de erre a nagy lépésre rá kell hangolódni. – Nem ez a pár hónap készíti fel a nagycsoportosokat az iskolára, hanem a folyamatos törődés, odafigyelés, nevelés – születéstől fogva. Ez a hosszú folyamat vezet el odáig, hogy szeptemberre a gyermek kész legyen az iskolai munkára – kezdte Ferlingné Csányi Edit, a megyei pedagógiai szakszolgálat soproni tagintézményének igazgatóhelyettese. – Fontos, hogy felkeltsük a gyermek érdeklődését az iskola iránt. Ehhez sok minőségi, együtt töltött idő, beszélgetés kell – bármiről és mindenről. Ne csak egymás mellett legyünk, hanem legyünk együtt! Fontos, hogy kérdezhessen és válaszokat kapjon, hiszen így bővülnek az ismeretei.

A gyermek korának, képességeinek megfelelő játékok (például társasjátékok) jól fejlesztik a szabálytudatot, koncentrálják a figyelmet, kitartásra, türelemre ösztönöznek.


– A látási, hallási figyelem megerősítése az iskolakezdéshez elengedhetetlen – hangsúlyozta a szakember. – Jól fejleszthető kártyajátékokkal, válogatós feladatokkal (egy kupac legóból vagy akár babból csak bizonyos színűek kiválogatása), élőszóban elhangzott mesével (lássa az artikulációt, hallja a magyar anyanyelvet!). A képernyőzést óvodáskorban korlátozni és kontrollálni kell.

Az otthoni következetes nevelés és példamutatás segít a feladat- és kötelességtudat kialakulásában: adjunk a gyermeknek feladatokat (például ha nem játszik valamivel, rakja el; a szalvétát mindig ő tegye az asztalra), és ezeket kérjük is számon rajta! Iskolakezdés előtt lényeges még az emlékezet és az önállóság erősítése, a sok mozgás (összerendezi az idegrendszert), a finommotorika, a kézizmok fejlesztése például gyurmázással, gyöngyfűzéssel, legózással, a helyes ceruzafogás (az eszköz a mutató- és a hüvelykujj között hátrafelé dől és a középső ujjon fekszik), a számfogalom kialakulása.

– Érdemes a nyílt napokra, foglalkozásokra is elmenni, találkozni a majdani tanítókkal – zárta Ferlingné Csányi Edit. – Vegyük meg együtt, válassza ki a leendő kis elsős az iskolatáskát, a tolltartót, és legyen majd egy nyugodt helye a házban, ahová elvonulhat tanulni!

Közelgő nyílt napok, foglalkozások:

Fenyő téri iskola: március 1., szerda 8 óra; Hunyadi-iskola: március 1., 8. 16.15; Petőfi-iskola: március 2., 23. 16 óra; Lackner-iskola: március 10. 16 óra; Deák téri iskola: március 7. (nyílt tanítási órák); Szent Orsolya-iskola: március 1., 22. 16 óra

Tekintse meg további képeinket!

Kapcsolódó cikkek