A tartós problémák megoldásához ugyanis nélkülözhetetlen, hogy a páciens, ügyfél értse magát a problémát, érezze annak „súlyát”. Enélkül ugyanis lehet, hogy nem is lát megoldásra váró feladatot, és még fontolgatni sem kezdi, hogy változtasson, pedig… Hatékony, szakszerű változtatás nélkül sem a súlyunk nem csökken tartósan, sem a cukrunk nem lesz jó, sem a vérnyomásunk… És itt a végtelenségig folytathatnám, kinek-kinek személyére értendő, megoldásra váró problémáit. Aztán nem csodálkozhatunk, ha ezen „kezdeti”, még panaszt nem okozó bajokból olyan kézzelfoghatóak nőnek ki idővel, mint a szívinfarktus, a szélütés, a szívelégtelenség…
Egy páciensnek kérdezni nemcsak szabad, de „kötelező”! Ha nincs kérdése, az gyanús… Amikor pedig kérdése van (ennek örüljünk!), türelemmel adjunk érthető (számára érthető!) felvilágosítást!
Dr. Tschürtz Nándor