Soproni Téma

Ingyenes közösségi hetilap  
A csendes gyilkos köztünk jár
Dr. Bakai Judit Imre István vérnyomását méri – a főorvos szerint a magasvérnyomás-betegség megelőzésében a legfontosabb a mozgás. Fotó: Filep István

Évente világszerte 10 millió ember életét követeli a magasvérnyomás-betegség

A csendes gyilkos köztünk jár

| Huszár Judit | Városi hírek

Népbetegség – nyugodtan használhatjuk ezt a jelzőt a magas vérnyomásra, hiszen Magyarországon minden harmadik embert érint. Ha már kialakult a probléma, akkor a legtöbbször gyógyszeres kezelés szükséges – viszont egészséges életmóddal, sportolással sokat tehetünk a megelőzésért.

„Nincs semmi bajom, csak kicsit magas a vérnyomásom.” Majd egy legyintés. Biztos önöknek is beugrik hasonló kép, amikor idősebb hozzátartozóikkal folytatott beszélgetésekre gondolnak. Már egyáltalán nem furcsa, ha valakinek magas a vérnyomása, egyes felmérések szerint a felnőtt magyar lakosság negyven, míg az idősek hatvan százalékánál ez a helyzet. Az viszont nagyon súlyos következményekkel járhat, ha mindezt legyintéssel nyugtázzuk. Mert ugyan a magas vérnyomás kezdetben szinte semmilyen tünetet nem okoz (szédülés, tarkótájéki fejfájás, mellkasi panaszok előfordulhatnak), de ha nem kezelik, akkor akár tragikus kimenetelű szívinfarktushoz is vezethet. Az erekben megnő a nyomás, ezek fala károsodhat, érszűkület alakulhat ki.

– Az elmúlt években változott annak a megítélése, hogy mi számít magas vérnyomásnak – kezdte dr. Bakai Judit, a Soproni Gyógyközpont II-es számú kardiológiai rehabilitációs osztályának osztályvezető főorvosa. – Az optimálisnak a 120/80 Hgmm-t szoktuk mondani. Az lenne a cél, hogy a 65 évesnél idősebbek esetében az előbbi érték se emelkedjen 139 fölé, 65 éven aluliaknál pedig 129 legyen a maximum. Ha ennél magasabb vérnyomást mérünk, akkor mindenképp orvoshoz kell fordulni!

De kanyarodjunk kicsit vissza a kezdetekhez: mitől is alakul ki a magas vérnyomás? Természetesen vannak genetikailag hajlamosító tényezők, így ha valakinek már a felmenői ilyen betegséggel küzdöttek, annak nagyobb esélye van rá. A túlsúly, a mozgásszegény életmód, a cukorbetegség, dohányzás, alkoholfogyasztás és a stressz mind növeli a kialakulásának esélyét, ahogy bizonyos betegségek „kísérőjeként” is előfordulhat – ezt nevezzük másodlagos hipertóniának.

– A megelőzésben a legfontosabb a mozgás – folytatta dr. Bakai Judit. – Ha fittek maradunk, nem „gyűjtünk össze” túlsúlyt, azzal nagyon sokat tehetünk az egészségünkért. Erre már fiatal korban is oda kell figyelni! Egyes statisztikák szerint például minden negyedik elhízott gyereknek már magas a vérnyomása.

A főorvos szerint fontos a rendszeres mérés, aki teheti, otthonra is szerezzen be vérnyomásmérőt, és használja is! A vérnyomás értéke egyébként napszakonként, sőt évszakonként is változhat (nyáron és napközben általában alacsonyabb, télen és reggel, valamint este magasabb), de ha többször egymás után emelkedett értéket látunk, akkor mindenképp keressük fel a háziorvost! Aki az elmúlt hónapokban a koronavírus miatt nem találkozott személyesen az orvosával, annak érdemes egy mérésre elmenni. Ezt akár a patikákban is elvégzik.

– Ha a háziorvos is megállapítja, hogy magas vérnyomásról van szó, akkor a legtöbbször már elkerülhetetlen a gyógyszerszedés – tette hozzá dr. Bakai Judit. – Ma már nagyon sokféle készítmény elérhető, igyekeznek mindenkinek megtalálni a legmegfelelőbbet. Az úgynevezett kombinált gyógyszerek már nagyon kényelmesek, nem kell sok pirulát bevennie a betegeknek.

Természetesen a gyógyszerek mellett fontos az életmódváltás: egészségesebb étkezés, a stressz csökkentése és a korábban már hangsúlyozott mozgás.

Szeptember a vérnyomásmérés hónapja:

A mérés előtti fél órában ne igyon kávét, alkoholt, ne cigarettázzon, és ne sportoljon! A mérést nyugalomban, legalább 5 perces pihenés után végezze! Mindig a felkaron mérjen, a ruhát tűrje fel! Üljön le egy asztal mellé, karját rakja az asztalra, és lazítsa el! A hátát támassza meg, lábait ne keresztezze! Ebben a testhelyzetben lesz a legpontosabb az eredmény. Fontos, hogy megfelelő méretű mandzsettát használjon. Mérés közben ne mozogjon, és ne beszéljen, mert ezek is növelik a vérnyomást. Ha elsőre a korábbiknál magasabb értéket kap, akkor pár perc múlva ismételje meg a mérést! Az eredményt mindig írja fel vagy rögzítse a mérő készülékben, illetve a hozzá kapcsolódó applikációban. Az adatokat később mutassa meg a háziorvosának! 

Kapcsolódó cikkek

Ízes, vidám barátkozások

Ízes, vidám barátkozások

2024. 06. 19. | Horváth Ferenc

Jó hangulat, barátkozások, pörköltfőző verseny némi izgalommal, gyermek- és felnőtt programok, végül pedig retró buli – így összegezhető a már hagyomá...