Soproni Téma

Ingyenes közösségi hetilap  
Fény az alagút végén
Az elmúlt két évben az alagútjáratokból 177 ezer köbméter földet termeltek ki, az építkezéshez 38 ezer köbméter lőttbetont is felhasználtak a több mint ezer tonna acél mellett. Fotók: Filep István

Sopron jövője szempontjából kulcsfontosságú az M85-ös út

Fény az alagút végén

| Huszár Judit | Városi hírek

Áttörték a bécsi-dombi alagút északi járatát. Több mint két éve kezdődött a munka az M85-ös épülő alagútjában, azóta a nap 24 órájában dolgoznak a szakemberek. Idén a tervek szerint kialakítják a beton tartószerkezetet, jövőre pedig kezdődhet az útépítés és a gépészeti kivitelezés mind a két járatban.

Az M85-ös ötödik szakaszának része a 780 méteres bécsi-dombi alagútpár megépítése. A munka 2020 októberében kezdődött; mint arról lapunkban is beszámoltunk (Megkezdődött az alagút építése, Soproni Téma, 2020. október 28.), a bányászhagyományoknak megfelelően a fejtés előtt megáldották az épülő alagutat. Az eredeti tervek szerint naponta két métert haladtak volna a fúrással a szakemberek, de az élet – és leginkább a heterogén talajszerkezet – felülírta az elképzeléseket. Párhuzamosan dolgoztak a két járatban a bányászok, tavaly július elsején átlyukasztották a déli, múlt csütörtökön pedig az északi alagútjáratot is. Az eseményen a kivitelező szakemberei mellett részt vett dr. Molnár Ágnes országgyűlési képviselő is.

– Már nemcsak szimbolikusan, hanem szó szerint is kimondhatjuk, hogy látszik a fény az alagút végén – kezdte Pántya József, az Építési és Közlekedési Minisztérium útépítési beruházásokért felelős helyettes államtitkára. – Az alagút része az M85-ös még épülő, összesen 4,12 kilométeres szakaszának, ami a 84-es főút határ előtti részére vezet majd vissza. A 84-es felújítása elkészült, és jól halad az északnyugati elkerülő építése is. A 3,6 kilométeres úton például három körforgalmat is kialakítunk. Ezek a fejlesztések mind egy egységet alkotnak.

Az elmúlt két évben az alagútjáratokból 177 ezer köbméter földet termeltek ki, az építkezéshez 38 ezer köbméter lőttbetont is felhasználtak a több mint ezer tonna acél mellett.

A bányászok a nap 24 órájában dolgoztak az elmúlt években – mivel mindkét irányból fejtettek, ezért az északi alagútjárat „kapujától” 180 méterre történt meg az áttörés.  Fotó: Filep István

– A fejlesztés legnehezebb szakasza lezárult – mondta a helyszínen Barcza Attila, Sopron és térsége országgyűlési képviselője. – Büszkék vagyunk arra, hogy kizárólag magyar szakemberek munkájával jutottunk el oda, hogy elkészülhet Magyarország harmadik leghosszabb alagútja. Az M85-ös út Sopron jövőjébe vezet, ezt a fejlesztést a soproni emberek megérdemelték. Jó példája az út annak is, hogy összekapaszkodva, közösen milyen nagy eredményekre vagyunk képesek.

– Az M85-öst sokan megígérték, de a polgári kormány tett azért, hogy meg is valósuljon – folytatta dr. Farkas Ciprián polgármester. – Ha valahova utat építenek, ha valahova út vezet, akkor oda az esélyek is megérkeznek. Mi azon dolgozunk, hogy a soproni emberek boldogulását segítsük. A háború nem az építkezés időszaka, ezért különösen nagy a jelentősége annak, hogy folytatni tudjuk ezt a gigaberuházást.

A polgármester hozzátette: Sopron jövője szempontjából kulcsfontosságú az M85-ös gyorsforgalmi út, ugyanis a gazdaságfejlesztést alapozza meg. Az épülő ipari parkban a gazdasági szereplők otthonra találhatnak, a logisztikai terület megerősödésére számítanak a szakemberek. Természetesen a turisztikában is lényeges fejlesztés az M85-ös, fél órával lerövidült az út Budapestről, ráadásul biztonságosabb is lett. A közlekedésbiztonságot az is fokozza majd, ha elkészül az északnyugati elkerülő, az új gyűrű hatására ugyanis csökken a város teherforgalma.

Az alagút építése a következő hónapokban is folytatódik, a déli járatban már elkezdték a vasbeton tartószerkezet kivitelezését, majd ez következik az északi oldalon is. A tervek szerint 2024-ben indulhat a tényleges útépítés, a gépészet kialakítása, a jövő év végén pedig már a tesztüzem is elkezdődhet az alagútban. 

Tekintse meg további képeinket!

Kapcsolódó cikkek