Játékos nyári szünet

| Köves Andrea

A gyerekek már önfeledten élvezik a vakációt, a tankönyvek is pihenőre tértek, ám az alsós diákok szülei elbizonytalanodhatnak: vajon nyáron ne is kerüljenek elő? A szakember válasza egyértelmű.

– Ha úgy merül fel a kérdés, hogy tanuljunk-e a gyerekkel a nyári szünetben, akkor csupa nagybetűvel azt mondanám: NE! – kezdte Fazekas Ildikó klinikai szakpszichológus. – A tanulás fogalma a gyerekek fejében az iskolához köthető: az órákról, a házi feladatokról, dolgozatírásról szól, tehát munka, a vakáció pedig a szünet. Ha egy felnőtt elmegy szabadságra, és közben mégis rendszeresen munkatelefonokat intéz, akkor az sem igazi pihenés. Ugyanakkor az iskolában megszerzett készségek elveszhetnek, ha közel három hónapig nem tarjuk szinten. A megoldás: a játékos, „észrevehetetlen” gyakorlás, amelynek nincs tanulás íze.

Főzéskor megkérhetjük a gyereket, hogy ő olvassa fel a receptet, vagy éppen az esti mesét kezdheti el ő felolvasni. Azt is figyelheti, hogy vajon mikor telik le a 20–30 perc, amíg megsül a sütemény. Nyaralás előtt arra biztathatjuk, hogy írja össze: mi mindent pakolna a bőröndbe. A fagyizás az egyik legjobb terepe a játékos gyakorlásnak. Fel lehet hangosan olvasni, hogy milyen ízű gombócok közül választhatunk, majd közösen ki lehet számolni, hogy mennyibe kerül majd a fagyi. Ha felmegyünk egy kilátóba, megkérhetjük, hogy számolja meg a lépcsőfokokat, amik felvezetnek. A nyelvek gyakorlásánál a séta során látott tárgyakat megnevezhetjük az adott nyelven, külföldön pedig megszólalásra biztathatjuk gyermekünket.

– Csak a fantázia szabhat határt a játékos, ugyanakkor hatékony gyakorlásnak – tette hozzá Fazekas Ildikó. – Ez a módszer egyébként arra is jó, hogy megtanítsa a gyerekeket a játékos tanulásra, ami örömtelivé, motiválttá teszi számukra a későbbiekben is a tudás megszerzését.

Teljes verzió