Ez történt év végén Sopronban
2025. 01. 15. | MunkatársunktólKoncerttel zárult az ó- és azzal is kezdődött az újév, már január elsején megszületett az első soproni baba, kitiltották a kamionokat a belvárosból, é...
– Összekötöttük a burgenlandi magyarokat az erdélyi magyarokkal – mondta az M85-ös utolsó szakasza és a bécsi-dombi alagútpár átadásán Orbán Viktor miniszterelnök. A szombati ünnepség után pár órával már el is indult a forgalom a 4,12 kilométeres szakaszon. Az M85-össel együtt ma már tíz gyorsforgalmi út éri el a magyar országhatárt.
– Egy régi, több évtizedes soproni álom válik teljessé, hiszen hamarosan birtokba vehetjük az M85-ös gyorsforgalmi út utolsó, országhatárig vezető szakaszát, melynek egyik legfontosabb láncszeme a mögöttünk húzódó, 780 méter hosszú, bécsi-dombi alagútpár – így kezdte a szombati útátadón beszédét dr. Farkas Ciprián polgármester. És valóban: az álomból valóság lett, az úton szombaton délután már megindult a forgalom. A polgármester szólt az 1921-es soproni népszavazás jelentőségéről és arról, hogy a szuverenitásunkért ma is városról városra kell megküzdenünk. Mint fogalmazott, Sopron az elmúlt öt esztendőben élte meg legjelentősebb fejlődési korszakát a Trianon óta eltelt száz évben.
– A fejlesztések sorából pedig kiemelkedik az M85-ös gyorsforgalmi út megépítése, ami többet jelent kőnél, betonnál és aszfaltnál, mely kilencvenhárom kilométer hosszan szeli át a térséget – hangsúlyozta dr. Farkas Ciprián. – Ez az út újra bekapcsolta a leghűségesebb várost az ország vérkeringésébe. A közlekedés biztonságosabb és komfortosabb lett, a város előtt pedig soha nem látott, új lehetőségek nyíltak s nyílnak meg.
– A Bécsi-domb alatt húzódó alagút az emberi szakértelem és akarat diadala, amelyre mindannyian büszkék lehetünk – mondta dr. Barcza Attila, Sopron és térsége országgyűlési képviselője. – Ez az alagút és gyorsforgalmi út új gazdasági, turisztikai és közösségi lehetőségeket nyit meg Sopron és a térség számára. Az új korszak kapuján belépve a leghűségesebb város a nemzeti kormány intézkedéseinek köszönhetően végre betöltheti azt a szerepet, amelyet 1921-ben elvettek tőle.
Az országgyűlési képviselő köszönetét fejezte ki a magyar kormánynak, hiszen teljes egészében hazai forrásból valósult meg a beruházás.
Mint arról a Soproni Témában is beszámoltunk, 2020 októberében kezdődött a 780 méteres bécsi-dombi alagútpár építése (Megkezdődött az alagút építése, Soproni Téma, 2020. október 28.), 2022. július elsején átlyukasztották a déli, 2023 februárjában pedig áttörték az északi járatot.
A szombati rendezvényen Orbán Viktor adta át hivatalosan az elkészült alagutat.
– Sopron térsége nemcsak az északot és a délt, hanem a keletet és a nyugatot is összeköti, itt lépnek át a Kárpát-medencéből az Alpok vidékére – hangsúlyozta a miniszterelnök. – Ami pedig igaz Sopronra, az igaz Magyarországra is: csak akkor tud fejlődni, ha képes kihasználni kedvező földrajzi helyzetét, ha nem elzárja, hanem összeköti magát az őt körülvevő világgal. Ehhez élénk politikai, gazdasági, valamint fizikai kapcsolatok kellenek, többek között repterek, vasutak, hidak és utak.
Orbán Viktor kiemelte: 2010 óta 4200 milliárd forintot fordított közúti fejlesztésre a kormány, elkészült 870 kilométernyi autópálya és autóút, 21 megyei jogú várost lehet megközelíteni kétszer kétsávos úton, az M85-össel együtt pedig már tíz gyorsforgalmi út éri el az országhatárt. Ez a szám 2010-ben három volt.
A miniszterelnök leszögezte: – Véget vetünk a széttagoltságnak, feltesszük Magyarországot a térképre, nem is akárhova, hanem ahova való, Európa közepére. Az M85-ös végső szakaszával közvetlen kapcsolat jött létre az osztrák határ és a teljes magyar autópálya-rendszer között. A héten sikerült „elintézni”, hogy a románok a schengeni térségen belülre kerüljenek, ezzel eltöröltük a román–magyar határt. A mai útátadást úgy is tekinthetjük, hogy összekötöttük a burgenlandi magyarokat az erdélyi magyarokkal. Ráadásul minderre önerőből vagyunk képesek. Az elkészült út tervezője és kivitelezője is magyar.
Orbán Viktor ezután több leendő útfejlesztést, beruházást is felsorolt. Mint fogalmazott, Magyarország kereskedelmi és elosztóközponttá válik Európában, a háború felhőit pedig félretoljuk, és ismét kisüt a nap. Azért dolgoznak, hogy a 2025-ös év a magyar gazdaság számára egy fantasztikus év legyen.
Az útátadás résztvevői: Nagy Bálint, az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedésért felelős államtitkára, dr. Fodor Tamás, Sopron korábbi polgármestere, dr. Simon István és dr. Csiszár Szabolcs, Sopron alpolgármestere, önkormányzati képviselők, tisztségviselők.
Az alagútról számokban: A M85-ös gyorsforgalmi út ötödik (Sopron észak/ Fertőrákos – Sopron országhatár) szakasza 4,12 kilométer hosszú, az alagútpár 780 méteres. Az építkezés során kialakították a kétszer kétsávos utat az alagúttal, a pályaszerkezetbe több mint 18 ezer köbméter hidraulikus kötőanyagú alapréteg és közel ugyanennyi aszfalt került. Kiépítettek egy körforgalmat, két felüljárót, egy forgalmi csomópontot is. Az alagút építéséhez több mint 77 ezer köbméter betont használtak fel. Az alagútpárban 34 kamera, 84 segélykérő és tűzjelző, 24 szellőztető ventilátor, 16 hangszóró és számos forgalombiztonsági berendezés található. Az építést a Dömper Kft., a Subterra-Raab Kft. és a Pannon-Doprastav Kft. alkotta konzorcium végezte, az alagút kezelője a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (MKIF). Az üzemeltetését és monitoringozását a nagycenki üzemmérnökségről végzik. Mint ismert, májusban átadták a 3,6 kilométeres északnyugati elkerülőutat is. Ezek a fejlesztések mind egy egységet alkotnak, meggyorsítják, biztonságosabbá teszik a közlekedést, csökkentik Sopron belvárosában a forgalmat.
Koncerttel zárult az ó- és azzal is kezdődött az újév, már január elsején megszületett az első soproni baba, kitiltották a kamionokat a belvárosból, é...