Soproni Téma

Ingyenes közösségi hetilap  
Számít, hogyan vezet!
A guminyomást rendszeresen ellenőrizni kell, a lapos gumik ugyanis növelik a fogyasztást. Fotóillusztráció: Filep István

Így spórolhatunk: Ügyeljünk az autó műszaki állapotára is!

Számít, hogyan vezet!

| Győri-Varga Nóra | Városi hírek

Sebesség, guminyomás, csomagtartó: három tényező, amely – bár talán nem gondolnánk – szerepet játszik autónk fogyasztásában. Sorozatunk harmadik részében megmutatjuk, hogyan és azt is, mire érdemes figyelni.

Tetőcsomagtartó, tetőbox, felesleges dolgokkal megpakolt utas- vagy csomagtér – gyakran fordul elő, hogy gépkocsink szükségtelen terheket cipel. – Ami az autó légellenállását és tömegét növeli, az az üzemanyag-fogyasztást is – mondta Németh Sándor autószerelő. – Célszerű csak azt vinnünk magunkkal, ami tényleg indokolt.

A szakember szerint ugyanígy fontos figyelnünk a jármű guminyomására is, és rendszeresen (havonta) ellenőrizni. Például ha a gumik laposak, puhák, akkor az útburkolattal nagyobb felületen érintkeznek, nagyobb a súrlódás, ezáltal autónk többet „eszik”. A legtöbb benzinkúton a guminyomás értéke könnyedén ellenőrizhető.

Nemcsak magán a gépkocsin múlik azonban, mennyit költünk üzemanyagra, hanem rajtunk, vezetőkön is. – Minél gyorsabban megyünk, annál jobban nő az üzemanyag-felhasználás – folytatta a szakember. – Benzinüzemű autóknál az optimális fordulatszám percenként 2500–3000-es érték körül mozog. A dízeleknél az alacsonyabb fordulatszám az ideális. Ha gyorsan pörög a motor, akkor többet fogyaszt, így figyelni kell a megfelelő időben történő sebességváltásra is.

Sokan nincsenek tisztában a motorfék jelentőségével, pedig érdemes használni, ha előre jól látható lassításra kerül a sor, így például lejtőn, vagy amikor pirosat jelző rendőrlámpához érkezünk. Ilyenkor – szituációtól függően – jó megoldás lehet alacsonyabb sebességfokozatba kapcsolni, és gurulni hagyni a járművet. Motorféküzemmódban az üzemanyag-ellátás minimális, gyakorlatilag észrevehetetlen, és fékkopás sincs.

Németh Sándor hangsúlyozta, ha odafigyelünk az éves vagy 15.000 kilométerenkénti szervizekre, alkalmazunk néhány vezetéstechnikai praktikát, és legalább rövid távokra mellőzük az autóhasználatot, garantáltan spórolunk – rövid és hosszú távon is. 

Kapcsolódó cikkek