Soproni Téma

Ingyenes közösségi hetilap  

Veszélyes utakon

| Városi hírek

Horváth Ferenc főszerkesztő jegyzete.

A tavasz beköszöntével útra kelünk, hosszabb utakon is megjáratjuk autóinkat. Igaz, a járvány egyelőre gátat szab vágyainknak, de a lóerők már dübörögnek, csak gazdáik indítására várnak. Előbb-utóbb szabadon és lelkiismeret-furdalás nélkül gördülhetünk ki az utakra, az autópályákra. A kérdés csak az, hogy hol, milyen minőségű és biztonságú közútra lelünk. Mert azt tapasztalatból minden autós tudja, hogy bizony akadnak olyan szakaszok, amelyek nagyon veszélyesek.

Hogy országszerte hol és mennyi lehet, azt sokáig nem tudta senki sem, csak az tűnhetett fel, hogy egyes utakon több a baleset. Nos, ennek a bizonytalanságnak vetett véget a Magyar Közút Zrt. több évet átfogó forgalombiztonsági vizsgálata, amely a baleseti statisztikák alapján tárta fel az ország 30 ezer kilométernyi úthálózatának legveszélyesebb pontjait, szakaszait. Összesen 168 úgynevezett baleseti góchelyet határoltak körül, megjelölték azt is, hogy milyen beavatkozással lehet minimálisra csökkenteni az adott helyszín baleseti kockázatát. Ugyanis ezek a baleseti gócpontok annak köszönhetik kiemelt negatív szerepüket, hogy vagy rossz az út geometriai kialakítása, vonalvezetése (például éles kanyarok), vagy rossz a forgalomszabályozása, esetleg valamilyen probléma van az út környezetével.

Ami jó hír nekünk, soproniaknak és a város környékén élőknek, hogy közvetlen környezetünkben nincs olyan útszakasz, amely szerepelne ezen a bizonyos feketelistán, de a megyében már több is akad. A listát a 82-es út egy Veszprém megyei szakasza vezeti, de előkelő helyen van a 83-as út is, két szakaszon. Az első tizenötben szerepel az M1-es megyei része, a 125-ös kilométerszelvénynél. A közútkezelő szerint a 168 helyből külterületen a legtöbb bajt jellemzően a csomópontok és éles kanyarok okozzák, míg a településeken belül a különféle útkereszteződések. Mint kiderült, a legveszélyesebb helyeken már megtörténtek a beavatkozások, illetve a nagyobb volumenű átépítésekhez szükséges tervezési munkákat is előkészítették.

Persze ne legyenek illúzióink! Még a legbiztonságosabbnak ítélt út is számos veszélyt rejt magában, különösen akkor, ha nem vesszük figyelembe a közúti jelzéseket, ha túllépjük a sebességhatárokat, ha azt hisszük, hogy a mi autónk a leggyorsabb, a legerősebb, vagy ha elhisszük, hogy mi vagyunk a legjobb sofőrök…

Kapcsolódó cikkek