Soproni Téma

Ingyenes közösségi hetilap  
Virtuális nyári barangolás
A 10–13 éveseknél – a szakember szerint – iskolaidőben napi 1 óra „kütyühasználat” javasolt. Nyáron nehezebb betartatni a gyerekekkel ezeket a kereteket. Fotóillusztráció: Filep István

Ha a kiskamasz egyedül van napközben, kapjon feladatot!

Virtuális nyári barangolás

| Köves Andrea | Városi hírek

Az internet, az okostelefon használata nem rossz dolog, csupán a megfelelő kereteket kell megtalálni – erre hívja fel a figyelmet a szakember.

– A veszélyt az jelenti, ha a gyerekek időben és tartalomban korlátlanul merülhetnek el a virtuális térben, ha reggeltől estig csak ez tölti ki a szabadidejüket – emelte ki dr. Bodnár Mária gyermekpszichiáter. – Érdemes különválasztani a géphasználat szempontjából a 10–13 és 14–18 éves korosztályt. A kisebbeknél iskolaidőben napi 1 óra „kütyühasználat” javasolt, de ha nincs jelen felnőtt, akkor ez nyáron nem biztos, hogy megvalósítható. Megoldás lehet, ha a kiskamasz egyedül van napközben, akkor kapjon napi háztartási feladatot, amit ha elvégez, akkor amellett a maradék időben használhatja a számítógépet. Lefekvés előtt másfél–két órával már sokat árt, ha valamilyen számítástechnikai eszközt használnak a gyerekek. A kisebbeknek érdemes nyári órarendet készíteni, legyen benne óránkénti lebontásban más-más tevékenység: legó, társas- vagy kirakós játék, kártyázás, ami mellé jöhet egy kis gépes játék, és ne maradjon ki a szabad levegőn töltött tevékenység sem!

A szakember szerint nehezebb a 14–18 évesekkel kapcsolatos szabályozás, hiszen ez a korosztály már szinte csak a virtuális térben él, amelyet a járványügyi helyzet alatti online lét még inkább megerősített. Náluk a legnagyobb nyári veszély a napszakok összemosódása: a nappal és az éjszaka teljes felborulása. Rájuk is vonatkozik az a javaslat, hogy kapjanak napi szinten valamilyen otthoni feladatot, illetve ha teljesen felborul a napirendjük, akkor ebbe érdemes a szülőknek beleavatkozniuk.

– Nem szabad elfelejteni, hogy a nagyobbak nemcsak játszanak, de a kapcsolataikat is a gépen ápolják – mutatott rá a szakember. – Ahhoz, hogy ne minden a virtuális térben folyjon, engedni kell számukra a személyes találkozásokat. Véleményem szerint nagyon sok hasznos dologra használható mind a számítógép, mind az okostelefon: játékos nyelvtanulásra, szókincsfejlesztésre, különböző oktatófilmek megtekintésére. Ezeknek a körét játékosan is lehet bővíteni. Megbízhatjuk gyermekünket, hogy keressen sütirecepteket, menetrendet a gépen, készítsen útvonaltervet a rokonokhoz, nyaralásra, nézze meg naponta az időjárás előrejelzést, ezzel megtanulhatja célirányosan használni a gépet.

A gyermekpszichiáter szerint az is nagyon fontos, hogy a minta nevel. Ha egy szülő az életét a közösségi oldalakon éli, akkor ne várja a kamasz gyerekétől, hogy ne az ő példáját kövesse!

Kapcsolódó cikkek