Soproni Téma

Ingyenes közösségi hetilap  
Kétarcúak

Jegyzet

Kétarcúak

| Horváth Ferenc | Városi hírek

Kérem, vonatkoztassunk el néhány sor erejéig a Debrecenbe tervezett akkumulátorgyár problematikájától!

Nevezetesen attól, hogy a helyiek egy csoportja ellenzi megépítését, környezetvédelmi okokra hivatkozva. Hogy kinek van igaza, azt egy laikus nem tudja eldönteni, de bizonyára vannak objektív mérőszámok, amelyek segítenek eligazodni.

No, szóval távolodjunk el Debrecentől és az ottani történésektől, s képzeljük magunkat egy olyan (álom) világba, amelyben az autók már kivétel nélkül elektromos meghajtással közlekednek! Hogy ilyen talán sohasem lesz? Ki tudja? Lehet, hogy közben új technológiák születnek, s az elektromos autók rohamosan a süllyesztőbe kerülnek, de lehet, hogy valóban a csúcsra érnek. Most mindenesetre sokan az elektromos autókban látják a (közeli) jövőt, amely már itt toporog az autógyárakban és az útjainkon. Tudjuk, a belső égésű motorok a környezet nagy ellenségei, szennyezik a levegőt, míg az elektromos autók (és minden más) ezzel szemben nem bocsátanak ki káros anyagokat. Ezekkel a „csodákkal” csupán egy probléma akad, mégpedig az energia tárolására szolgáló akkumulátor. Igen, az akkumulátor súlya, élettartama és újrahasznosítása, amely még nem megoldott. Nem mellékesek a gyártási körülmények sem, de a szakemberek szerint összességében az elektromos járművek felé billen a mérleg. A különböző árnyalatú zöld szervezetek és a hozzájuk csatlakozók mindent elkövetnek a fosszilis származékok felszámolásáért és az úgynevezett tiszta energia (amilyen az elektromos áram, ha például nem szénerőműben állítják elő) minél szélesebb területen (lásd elektromos autók) való alkalmazásáért. Tehát röviden: benzines és dízelautók nem, elektromosok igen. Ezzel egyébként nagyjából mindenki egyetért.

És akkor most térjünk vissza Debrecenbe, mert valamit nem értek. Hogy mit is? A kétarcúságot, mert pontosan tudjuk, hogy elektromos autó (ma még?) nem létezik akkumulátor nélkül. Tehát valahol, valakiknek gyártani kell. Nem azt mondom, hogy Debrecenben vagy Sopronban, de nélkülözhetetlen, akkumulátorok nélkül nincs elektromos autózás, s ha nincsenek elektromos meghajtású járművek, akkor bukik a „zöld álom”. Ezt lefordíthatom úgy is, hogy kell nekünk a tiszta autó, de „szenvedjék” meg mások az akkumulátorok gyártását. Így persze könnyű zöldnek lenni, és ha egy kis politika is vegyül a történetbe (mint Debrecenben), akkor az sem számít, hogy a gyártási technológia napjainkban már „környezetbiztos”, ha a technológiát betartják – a szakemberek szerint –, éljenek is a világ bármely pontján. Érdekes, arról nem olvastam, de lehet, hogy csak figyelmetlen voltam, hogy a honi környezetvédők felemelték volna a szavukat, mondjuk a lítiumot (a modern akkumulátorok elengedhetetlen összetevője) bányászókért. Ez azt sugallja: az nem baj, ha máshol károsítják a természetet (és az embereket), a lényeg, hogy a mi útjainkon tiszta energiát használó autók közlekedjenek.

Debrecenben előbb-utóbb eldől a csata. Az ellenzéki pártok népszavazást kezdeményeztek. A kérdés csak az, hogy összejön-e a kiírásához szükséges 200 ezer aláírás, vagy elhal a kezdeményezés. 

Kapcsolódó cikkek

Kutyák pórázon?!

Kutyák pórázon?!

2024. 04. 17.

Több kérdés is érkezett olvasóinktól a városi kutyasétáltatással kapcsolatban – ezeknek jártunk utána.