Soproni Téma

Ingyenes közösségi hetilap  
A soproni vasút 170 éve
1847-ben indult el a vasúti közlekedés Sopron és Bécsújhely között

A soproni vasút 170 éve

| Pluzsik Tamás | Panoráma

A Sopron–Bécsújhely közötti vasútvonal 170 éves jubileumát ünnepelték a múlt héten a vasútállomáson.

170 évvel ezelőtt, 1847. augusztus 20-án 7 órakor kilenc kocsiból álló különvonat indult el Bécs­­újhelyről, és a feljegyzések szerint 8.43-kor megérkezett Sopronba. Ezzel megindult a rendszeres vasúti forgalom a 31,9 kilométer hosszú vasútvonalon Sopron és Bécsújhely között. A jubileum alkalmából ünnepséget szervezett a GYSEV pályaudvaron Sopron önkormányzata, a Soproni Városszépítő Egyesület, a Soproni Kereskedelmi és Iparkamara, a Cor­­vinus Magyar–Osztrák Baráti Kör és a GYSEV Zrt. 

Kövesdi Szilárd vezérigazgató köszöntője után dr. Fodor Tamás polgármester vázolta fel a vasútvonal építésének történelmi hátterét. – A korabeli városvezetés felismerte, hogy jelentős gazdasági előnyöket biztosít Sopron számára az új közlekedési eszköz, ezért nagyvonalú hozzájárulással huszonkét hold földet bocsátott az 1845-ben megalakult Sopron–Bécsújhely Vasúttársaság rendelkezésére, ezzel is támogatva a vasút ügyét – fogalmazott dr. Fo­­dor Tamás, majd a ju­­bileum kapcsán Széchenyi Istvánt idézte: „Ragyogó csillag tűnt fel Nyugat-Magyarország egén, melynek nö­­vekvő fénysugara meg fogja világítani a jövendő gyors fejlődésének útját”. – Azt gondolom, ez a fénysugár ma is világít és mu­­tatja utunkat – tette hozzá a polgármester.

Horváth Vilmos, a Soproni Ke­­­­­­res­­­­kedelmi és Iparkamara el­­nö­­ke beszédében emlékeztetett arra, hogy Széchenyi nemcsak felismerte a vasút jelentőségét, de tett is érte, ezért mintegy 150 ezer forinttal maga is hozzájárult a vasútvonal megépítéséhez.

Naplójából tudjuk, hogy Széchenyi István 1832. október 25-én Liverpoolban felszállt a Comet nevű mozdony által vontatott szerelvényre, majd a Manchesterig tartó utat a mozdonyvezető mellett tette meg, akit megkért, hogy mondja el és a gyakorlatban is mutassa be neki a mozdony működését. Mindent kipróbált a mozdonyon, szenet is lapátolt, és amikor leszállt, nagyjából már ismerte a masina kezelését. Így Széchenyit tekinthetjük az első kiképzett magyar mozdonyvezetőnek…

Az ünnepség befejezéseként egy 170-es számmal díszített születésnapi tortát szeltek fel a rendezvény szervezői.

Kapcsolódó cikkek

Megbecsüljük értékeinket

Megbecsüljük értékeinket

2024. 04. 17. | Köves Andrea

– Sopron nemcsak a leghűségesebb, de a legszebb is – nyilatkozta lapunknak dr. Farkas Ciprián a közelgő műemléki világnap apropóján. Április 18. Sopro...

Éves soproni borpárbaj

Éves soproni borpárbaj

2024. 04. 17. | Szilágyi Andrea

– Fontos, hogy Sopronban a bornak ne csak múltja, hanem jövője is legyen – emelte ki dr. Farkas Ciprián a pénteken megrendezett 2024-es Soproni borvid...