„Hűséges vagyok Sopronhoz”
2025. 02. 05. | Köves AndreaSajátos varázs, izgalmas történelem, mesélő műemléki házak, üde erdei környezet: csak néhány azok közül a jellemzők közül, amelyek Sopront idézhetik....
A Sopron–Bécsújhely közötti vasútvonal 170 éves jubileumát ünnepelték a múlt héten a vasútállomáson.
170 évvel ezelőtt, 1847. augusztus 20-án 7 órakor kilenc kocsiból álló különvonat indult el Bécsújhelyről, és a feljegyzések szerint 8.43-kor megérkezett Sopronba. Ezzel megindult a rendszeres vasúti forgalom a 31,9 kilométer hosszú vasútvonalon Sopron és Bécsújhely között. A jubileum alkalmából ünnepséget szervezett a GYSEV pályaudvaron Sopron önkormányzata, a Soproni Városszépítő Egyesület, a Soproni Kereskedelmi és Iparkamara, a Corvinus Magyar–Osztrák Baráti Kör és a GYSEV Zrt.
Kövesdi Szilárd vezérigazgató köszöntője után dr. Fodor Tamás polgármester vázolta fel a vasútvonal építésének történelmi hátterét. – A korabeli városvezetés felismerte, hogy jelentős gazdasági előnyöket biztosít Sopron számára az új közlekedési eszköz, ezért nagyvonalú hozzájárulással huszonkét hold földet bocsátott az 1845-ben megalakult Sopron–Bécsújhely Vasúttársaság rendelkezésére, ezzel is támogatva a vasút ügyét – fogalmazott dr. Fodor Tamás, majd a jubileum kapcsán Széchenyi Istvánt idézte: „Ragyogó csillag tűnt fel Nyugat-Magyarország egén, melynek növekvő fénysugara meg fogja világítani a jövendő gyors fejlődésének útját”. – Azt gondolom, ez a fénysugár ma is világít és mutatja utunkat – tette hozzá a polgármester.
Horváth Vilmos, a Soproni Kereskedelmi és Iparkamara elnöke beszédében emlékeztetett arra, hogy Széchenyi nemcsak felismerte a vasút jelentőségét, de tett is érte, ezért mintegy 150 ezer forinttal maga is hozzájárult a vasútvonal megépítéséhez.
Naplójából tudjuk, hogy Széchenyi István 1832. október 25-én Liverpoolban felszállt a Comet nevű mozdony által vontatott szerelvényre, majd a Manchesterig tartó utat a mozdonyvezető mellett tette meg, akit megkért, hogy mondja el és a gyakorlatban is mutassa be neki a mozdony működését. Mindent kipróbált a mozdonyon, szenet is lapátolt, és amikor leszállt, nagyjából már ismerte a masina kezelését. Így Széchenyit tekinthetjük az első kiképzett magyar mozdonyvezetőnek…
Az ünnepség befejezéseként egy 170-es számmal díszített születésnapi tortát szeltek fel a rendezvény szervezői.
Sajátos varázs, izgalmas történelem, mesélő műemléki házak, üde erdei környezet: csak néhány azok közül a jellemzők közül, amelyek Sopront idézhetik....
Sajátos varázs, izgalmas történelem, mesélő műemléki házak, üde erdei környezet: csak néhány azok közül a jellemzők közül, amelyek Sopront idézhetik....