Soproni Téma

Ingyenes közösségi hetilap  
Segít a logopédus
Fazekas Éva és a hétéves Gábor – a logopédiai foglalkozáson játékos feladatokkal javítják a beszédhibákat Fotó: Griechisch Tamás

Segít a logopédus

| Köves Andrea | Városi hírek

Sopronban és környékén minden óvodás gyermek beszédfejlődését vizsgálja és ha szükséges, segíti logopédus. A tapasztalatok szerint egyre több feladat vár a szakemberekre.

– Előkerestem a két évtizeddel ezelőtti statisztikákat: akkoriban a középsős és nagycsoportos gyerekek 52–53 százalékát szűrtük ki beszédhibásként, 2019 szeptemberében ez már a gyerekek 62 százalékát érintette – kezdte Fazekas Éva gyógypedagógus, logopédus, a Győr–Moson–Sopron Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Soproni Tagintézményének az igazgatója. – Ez annál is elgondolkodtatóbb arány, hogy most már csak a nagycsoportosoknál végzünk ilyen vizsgálatot.  

A szűrési rendszer 2017 szeptembere óta a hároméveseket is érinti, ám ekkor még nem a hagyományos értelemben vett logopédiai vizsgálat történik. A szülők töltenek ki egy olyan kétoldalas kérdőívet, amely a gyerekek kommunikációs készségét, szókincsét vizsgálja. Ahol szükséges, ott különböző fejlesztéseket ajánlanak a szakemberek. Ezt követi az ötévesek logopédiai szűrése, ahol már az artikulációt is vizsgálják, emellett a beszéd észlelést, a beszédértést, a hallás utáni emlékezést is felmérik. A szakember szerint a hangcserék a leggyakoribbak.

– Az artikulációs problémáknál a fejlesztéssel érdemes megvárni az ötéves kort, mert a gyermekek figyelme akkor már differenciáltabb, sokkal hatékonyabbá válik a közös munka – folytatta Fazekas Éva. – Természetesen minden gyermek más-más tempóban halad a logopédiai fejlesztés során, ám az biztos, hogy egy beszédprobléma orvoslására kevés néhány óra. Kollégáim a soproni és a város környéki óvodákban heti egy vagy két alkalommal minden érintett gyermekkel foglalkoznak, a kérésük pedig az, hogy a szülők otthon mindössze napi néhány percet gyakoroljanak a gyerekeikkel az általunk megadott játékos feladatok alapján.

Vajon mi okozza az egyre több beszédhibát, illetve mi lehet a megelőzés kulcsa? A szakember szerint a felgyorsult élet egy felgyorsult beszédtempót eredményezett, amelyet a kicsi gyerekek nehezen értelmeznek. Keveset mesélünk, mondókázunk, szerepjátékozunk, beszélgetünk gyermekeinkkel, pedig ez spontán fejleszti a szókincset és a beszédtechnikát. Emellett ebben az életkorban a mozgásé a kulcsszerep, a beszédszervek működése is mozgás: sok-sok izommunka és mozgásfázis összerendezettsége. 

Kapcsolódó cikkek