Soproni Téma

Ingyenes közösségi hetilap  
Béküljünk ki az ételekkel is!

A dietetikus válaszol

Béküljünk ki az ételekkel is!

| Németh Kinga | Sztárok

Gyermekkori elhízás, cukorbetegség, szív- és érrendszeri gondok – napjainkban mindegyik népbetegségnek számít. De mit tehetünk a megelőzésükért, hogy minél tovább, egészségesen éljünk? Rovatunkban a dietetikus ad hasznos tippeket.

Biztosan sokaknak ismerősen cseng az intuitív étkezés fogalma, hiszen az utóbbi időben kezd egyre elterjedtebbé válni. Ez a testünkre való odafigyelést, éhség- és jóllakottságérzet megtapasztalását helyezi előtérbe, belső egyensúlyra törekszik, nem démonizál ételeket, teljes mértékben az antidiéta-szemléletet követi.

Első és legfontosabb, hogy el kell engedni a „diétázás” gondolatát. Tisztelni kell testünket, az éhség- és jóllakottságérzetet. Figyeljünk a testünk jelzéseire!

Béküljünk meg az ételekkel, ne legyen „tilos”, „rossz” „ettől biztos hízni fogok” listánk! Ha van is, dobjuk ki! Harmóniát, egyensúlyt kell teremteni, később a testünk és lelkünk is hálás lesz érte. A diétákban, főleg divatdiéták esetén (itt nem feltétlen megbetegedés esetén tartandó étrendi vonatkozásokra gondolunk), tiltások, démonizálás, kalóriaszámolások, méricskélések egy idő után túlevéshez vezetnek, ami által egy ördögi körbe kerül az illető. Ennek elkerülése mindenképpen fontos cél.

Dolgozni kell azon, hogy ne érezzünk bűntudatot, mert megettünk egy szelet tortát, és ne dicsőítsük magunkat azért sem, ha salátát vacsoráztunk!

Ismerjük fel, ha már kellemesen jól laktunk! Étkezzünk lassan, élvezzük az ízeket, tartsunk szünetet, figyeljünk a testünk jelzéseire!

Ételek korlátozása, a szigorú diéta vagy épp a túlevés érzelmi állapotunkból is adódhat. Öröm, boldogság, aggódás, stressz, szorongás, düh. Ezek kezelését igyekezzünk más módszerrel elsajátítani, például meditáció, sport stb.

Tiszteljük a testünket! Fontos, hogy tisztában legyünk az adottságainkkal, magunkhoz viszonyítsunk, ne máshoz! Érezzük jól magunkat a bőrünkben!

Szeressük meg a mozgást! Ne azért mozogjunk, hogy ehessünk egy csokit! Azért, mert jól esik, mert szeretjük azt a mozgásformát, kikapcsol, egy nehéz nap után, vagy mert találkozunk ott egy kedves baráttal.

Támogassuk egészségünket tápanyagokban, vitaminokban gazdag élelmiszerekkel, olyan ételekkel, amelyek finomak, különlegesek számunkra! Az egészség nem egy élelmiszeren vagy étkezésen múlik.

A fejlődés folyamatos, apró lépések sorozata, erre törekszünk, nem a tökéletességre. 

Kapcsolódó cikkek

Itt a medvehagymaszezon

Itt a medvehagymaszezon

2024. 04. 03. | Németh Kinga

Gyermekkori elhízás, cukorbetegség, szív- és érrendszeri gondok – napjainkban mindegyik népbetegségnek számít. De mit tehetünk a megelőzésükért, hogy...