Soproni Téma

Ingyenes közösségi hetilap  
Húsvétkor is egészségtudatosan

A dietetikus válaszol

Húsvétkor is egészségtudatosan

| Németh Kinga | Sztárok

Gyermekkori elhízás, cukorbetegség, szív- és érrendszeri gondok – napjainkban mindegyik népbetegségnek számít. De mit tehetünk a megelőzésükért, hogy minél tovább, egészségesen éljünk? Rovatunkban a dietetikus ad hasznos tippeket.

A húsvéti ünnepek alatt sem lehetetlen a kiegyensúlyozott táplálkozásra törekedni. A hagyományos húsvéti ételek – sonka, tojás, kalács – mind beleférnek az egészségtudatos táplálkozásba. A nagypénteki húsmentes napon készítsünk valami kímélő fogást, akár tésztaételt, például egy vörös lencsés bolognait, zöldséges–tejszínes pennét, de akár egy hagyományos krumplis tésztát jó nagy adag salátával/ savanyúsággal! Az ünnep alatt a családi étkezéseknél is törekedjünk a mértéktartásra, kerüljük a túlevést! Fogyasszunk többször keveset, ha pedig úgy érezzük, túl sokat szedtünk a tányérra, de elértük a gyomorkapacitásunk maximumát, nyugodtan hagyjuk ott, és köszönjük meg az ételt!

Törekedjünk arra, hogy a sonkák és tojások mellé is mindig együnk zöldségféléket, és amennyiben lehet, idényzöldségeket válasszunk! Áprilisban frissen szedhető a fejes saláta, a hónapos retek, a jégcsapretek, a medvehagyma, a rukkola, az újhagyma. Jól tárolható és a húsvéti menüben is sokrétűen helyet kaphat a batáta, a cékla, a dió, a mandula, az alma, a lilahagyma, a sárgarépa, a zeller és persze a torma.

Vörösáfonyás teljes kiőrlésű kalács

Hozzávalók: • 175 gramm teljes kiőrlésű liszt • 100 gramm finomliszt • 60 gramm cukor vagy 15 gramm Negyadannyi édesítő • 165 milliliter tej • 15 gramm friss élesztő • 1 teáskanál vaníliakivonat • 1 csipet só • 1 tojássárgája • 40 gramm vaj • ízlés szerint reszelt citromhéj

• 80 gramm aszalt vörösáfonya • 1 tojás a lekenéshez.

Elkészítés: A kalácshoz a száraz összetevőket összeöntjük, elkeverjük, langyos tejben az élesztőt felfuttatjuk. A tojássárgájával együtt ezeket összekeverjük, majd hozzáadjuk a vajat, a sót, a vaníliakivonatot, és ha szeretnénk, a citromhéjat, majd a vörösáfonyát. Alaposan kidagasztjuk, meleg helyen körülbelül 50 percig kelesztjük, majd enyhén lisztezett deszkán átgyúrjuk, és megfonjuk a kalácsot. Ha kész, a tepsire helyezzük és tojással lekenjük, ezután még kelesztjük, míg a duplájára nő. Újra lekenjük, majd 180 fokos előmelegített sütőben 35 percig sütjük.

Kapcsolódó cikkek

A színek pszichológiája

A színek pszichológiája

2024. 04. 10. | Madarász Réka

Nem is gondolnánk, hogy a színek milyen óriási szerepet játszanak az életünkben. A színválasztásaink tükrözik az élethez való hozzáállásunkat is. Az á...