Soproni Téma

Ingyenes közösségi hetilap  
Mit rakjunk a hátizsákba?

A dietetikus válaszol

Mit rakjunk a hátizsákba?

| Németh Kinga | Sztárok

Gyermekkori elhízás, cukorbetegség, szív- és érrendszeri gondok – napjainkban mindegyik népbetegségnek számít. De mit tehetünk a megelőzésükért, hogy minél tovább, egészségesen éljünk? Rovatunkban a dietetikus ad hasznos tippeket.

Végre beköszöntött a jó idő, így egyre többet lehetünk a szabadban. A túrázás bizonyítottan számos egészségügyi előnnyel jár. Egy tanulmány szerint a szabadtéri, erdei túrázás javítja a hangulatot, segít a nyugalom megtartásában és a szorongáscsökkentésben. Emellett pedig kiváló mozgásforma, mely kalóriát is éget.

Étkezési tippek kiránduláshoz:

• Fontos a folyadékbevitel, maradjunk hidratáltak! Túra előtt legalább 4 pohár vízzel hidratáljunk, így kevesebbet kell cipelni. Ezután jó ökölszabály, hogy a túrázás minden órájára körülbelül 0,5 liter folyadékot tervezzünk be és igyekezzünk elfogyasztani.

• Pakolhatunk szendvicseket, tortillát, azonban arra figyeljünk, ha romlandó élelmiszer van benne, például felvágott, minél előbb fogyasszuk el! A zöldségeket jó, ha külön, kis dobozban visszük magunkkal, hiszen nedvességtartalmuk miatt hosszabb idő után átnedvesítik a szendvicset. Amiket még pakolhatunk: diófélék, magvak, olajosmag-alapú szeletek, friss, egész gyümölcsök, amelyek nem igényelnek hűtést, például alma, banán és narancs, aszalt gyümölcsök, energiaszeletek (jobb minőségűek), granola, müzliszelet, smoothie, tasakos gyümölcspüré.

• Mindig tartsuk észben, kinek a hátizsákjába mennyit pakolunk, hiszen nagyobb súly nagyobb terhet jelent a túrázásnál.

• Sós élelmiszerekből választhatunk tönkölyropit, kölesgolyót, korpovit kekszet.

• Kerüljük a sózott és a magas hozzáadott cukortartalmú nassolnivalókat!

• Mindig reggelizzünk otthon, mielőtt útnak indulunk! Ha tehetjük, laktató ételt fogyasszunk! Például tojásrántottát zöldségekkel, teljes kiőrlésű kenyérrel, túrós zabkását olajos magvakkal, gyümölcsökkel.

• Ha a napunkba meleg ételt is be tudunk iktatni egy étteremben, érdemes nem bő zsírban sülteket, zsírosabb ételeket, például pörköltféléket választani, mert nehezen emészthetőek, utána nehezebb lesz nekivágni újra a túrának. Válasszunk tésztaféléket, zöldséges ételeket, natúr húsokat, gyümölcslevest!

• A túrázáshoz az elegendő alvás, pihenés is elengedhetetlen. Így készüljünk már előző nap arra, ha másnap hosszabb kirándulásra indulunk! Pakoljunk elemózsiát, folyadékot, és élvezzük a gyönyörű természetet!

Kapcsolódó cikkek

A színek pszichológiája

A színek pszichológiája

2024. 04. 10. | Madarász Réka

Nem is gondolnánk, hogy a színek milyen óriási szerepet játszanak az életünkben. A színválasztásaink tükrözik az élethez való hozzáállásunkat is. Az á...